Reviews

Reviews

Het grote aantal mensen dat dagelijks gebruikmaakt van het internet brengt natuurlijk ook de nodige meningen met zich mee. Een mening is via een online account vrij makkelijk te geven en wordt daarom ook in grote mate gedaan. Een persoon die een review, of ook wel een recensie genoemd, achterlaat wordt een recensent genoemd. Veel websites zijn tegenwoordig uitgerust met een zogeheten review pagina. Hier kunnen bezoekers reviews plaatsen of lezen. Als bedrijf zijnde kan hier lering uit worden gehaald en klanten kunnen zien hoe goed een bedrijf online scoort.

Kenmerken

Een review kan op tal van uiteenlopende zaken gebaseerd zijn. Naast het gebruikelijke schrijven van een review met betrekking op een boek, film of spel is het tegenwoordig ook heel gebruikelijk dat reviews worden achtergelaten over bedrijven. Een review valt meestal onder te verdelen in 3 onderdelen: de analyse, interpretatie en evaluatie. Doorgaans bevat een review een middels argumenten onderbouwd oordeel. Bovendien kan de persoon die de review schrijft doorgaans ook een score op schaal van 1 tot 5 achterlaten. Helaas is er ook sprake van scheldkanonnades via het web. Dit zijn doorgaans weinig onderbouwde reviews en worden logischerwijs ook niet serieus genomen of verwijderd.

Invloed en effect

De invloed van een review is vrij wisselvallig. Zo is bijvoorbeeld ook de context waarin het geplaatst wordt van belang. Met name wanneer een review publiekelijke (media) aandacht krijgt zal dit grote invloed hebben voor het bedrijf in kwestie. Dit met mogelijke, noodgedwongen, wijzigingen tot gevolg.

Een review kan zich dus zowel positief als negatief richten op een organisatie. Echter blijkt dat een positieve waardering niet altijd leidt tot hogere verkoopcijfers. Wél lijdt een hogere beoordeling tot een hoger retentie percentage. Maar wanneer bedrijven een 5- sterren beoordeling hanteren wordt dit door consumenten ervaren als te mooi om waar te zijn. Feit blijft wel dat online reviews voor consumenten als het meest betrouwbare hulpmiddel dient bij het maken van keuzes omtrent het doen van aankopen.

Terug naar overzicht